SFD

Od roku 2020 představil koncern Volkswagen AG nový systém pro ochranu diagnostiky vozidla SFD (Schutz der FahrzeugDiagnose).

VCDS plně podporuje ruční odemknutí SFD viz video níže.
Za integraci do automatického odemykání jsme již lidovému vozu zaplatili nelidskou cenu a splnili všechny podmínky. Od září 2024(!) čekáme na odpověď.

Co je SFD?

Stávající funkce Login a Bezpečnostní přístup již nevyhovují současnému trendu zacházení s citlivými daty a proto výrobci vozidel přistoupili k preciznější ochraně. Vstupem MQB37W (Golf 8) na trh byla zavedena speciální ochrana SFD za účelem zajištění ochrany diagnostiky vozidla. SFD zahrnuje ochranu přístupu do chráněných diagnostických funkcí v řídicích jednotkách a zpětnou ověřitelnost přístupů do nich. Ochrana SFD je cílena na funkce, které zapisují do řídící jednotky, tedy kódování, přizpůsobení a základní nastavení a umožňuje blokovat jen některé objekty v daných funkcích, například jeden konkrétní kanál přizpůsobení. Běžné funkce jako Paměť závad, Měřené hodnoty apod. nejsou (zatím) systémem SFD dotčeny.

SFD2

Se SFD2 je to jednoduché. Žádné SFD2 neexistuje. Někteří internetoví chytráci tak označují diagnostický filtr, který je jako další ochranou pro vozidla 2023+. VCDS umí diagnostický filtr deaktivovat a tak i nadále poskytuje plnou diagnostiku i u nejnovějších modelů VW.

Odemykání přes výzvu/token

Pokud tedy chce uživatel zapsat do chráněného objektu, řídící jednotka vygeneruje kód (tzv. výzvu), který je následně zobrazen diagnostickým systémem VCDS. Ve stejném okně VCDS lze vložit odemykací kód (tzv. token) a tak ochranu SFD pro daný objekt odblokovat. Častou chybou je, že uživatelé do pole pro token vkládají vygenerovanou výzvu. To je samozřejmě špatně. Nejsem si jist, jak dokonalá by byla ochrana, která by si sama generovala hesla...

Po úspěšném odblokování SFD je vozidlo odemčeno 90 minut. Po této době se SFD opět automaticky zablokuje (zamkne). Zamknout vozidlo je možné také pomocí VCDS, a tak zajistit, že v uvedených 90ti minutách nebude provedena nikým žádná změna, za kterou by byl uživatel zodpovědný.

Po odblokování SFD a následném uzamknutí (ručním nebo automatickým) vygeneruje příště řídící jednotka samozřejmě jinou výzvu a tak bude nutný jiný token. Jinými slovy Token je platný pouze na jedno odemknutí a samozřejmě jedno auto.

Odemykání SFD v reálném čase

Kromě odemykání s použitím výzvy a tokenu existuje ještě takzvané odemykání SFD v reálném čase. To funguje tak, že čtení výzvy, generování tokenu a odemknutí auta probíhá na pozadí. Pro tento způsob odemknutí je nutná integrace u výrobce vozidla. Zaplatili jsme a čekáme. 

Podpora odemykání SFD přes token/výzvu je funkční od verze VCDS 21.9. Zde přinášíme video z úspěšného odemknutí SFD na Octavii IV a překódování jednotky.