V rámci ochrany vozidel před kybernetickými útoky se výrobce lidového vozu rozhodl zařadit další ochranu před diagnostikou a to Diagnostický filtr v řídící jednotce Gateway, často mylně označovaný jako SFD2. Tento filtr se chová dosti nevyzpytatelně a prokazatelně existuje v několika úrovních ochrany a možnostech deaktivace. Někdy stačí otevřít kapotu a někdy je nutný složitější zásah diagnostikou. U některých vozidel způsobí nedostupnost všech řídících jednotek, které jsou "za" Gateway - tedy všech kromě samotné Gateway a u některých "jen" znemožní v jednotkách funkce, které něco zapisují (Kódování, Základní nastavení, Přizpůsobení). Tento filtr umí VCDS dočasně deaktivovat a tedy umožní plnou diagnostiku takového vozidla. Stav filtru je možné zobrazit v Měřených hodnotách ve VCDS. Pro dočasnou deaktivaci je nutné odemknout SFD. Veškeré informace pro zjištění stavu i dočasnou deaktivaci se uživatel dozví přímo ve VCDS v okně VConnect.
Pokud tedy chcete použít některou z funkcí Kódování, Základní nastavení nebo Přizpůsobení na vozidle 2022 výše a "nejde to", stejně tak jako když je možné se spojit POUZE s řídící jednotkou Gateway -19, tak doporučujeme jako první zkontrolovat právě stav Diagnostického filtru v Gateway - 19. Jak na to se dozvíte ve VIS nebo v okně VConnect, které se spustí po vstupu do řídící jednotky.